Kathleen Bodvin (KU Leuven, Thomas More)
Dr. Kathleen Bodvin was als onderzoeker betrokken bij diverse projecten met als rode draad onderwijs aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. In 2018 behaalde ze de titel van dr. in de psychologie (KU Leuven) en dr. in de onderwijswetenschappen (Universiteit Antwerpen). In haar proefschrift onderzocht ze de impact van familiale kenmerken van leerlingen op het gebruik van zorg op school. Momenteel werkt ze aan de Karel de Grote hogeschool als senior onderzoeker en aan de KU Leuven als wetenschappelijk medewerker.
Kathleen Bodvin deed samen met Helena Taelman het literatuuronderzoek en leidde het empirisch onderzoek van dit project.
Astrid Cornelis (Thomas More)
Astrid Cornelis is docent wiskundige initiatie aan de Thomas More hogeschool in de lerarenopleiding kleuteronderwijs. Ze schrijft op de blogwebsite Kleutergewijs om de koppeling te maken tussen onderzoek en onderwijspraktijk.
Astrid Cornelis droeg bij aan het empirisch onderzoek en was eerste auteur van de inspiratiegids wiskunde.
Eveline Mertens (Arteveldehogeschool)
Eveline Mertens is pedagoog en lerarenopleider in de opleiding kleuteronderwijs aan de Arteveldehogeschool. Ze was actief binnen onderzoek rond differentiatie in basisonderwijs en hoger onderwijs. Binnen de opleiding kleuteronderwijs neemt ze een trekkende rol op met betrekking tot het thema 'zorg en inclusie' en volgt ze trends in dit vakgebied. Daarnaast was ze een aantal jaren projectleider van het project 'Kleine Kinderen Grote Kansen'.
In dit project droeg Eveline Mertens bij aan het empirisch onderzoek en was ze eerste auteur van de inspiratiegids over executieve functies.
Jantine Spilt (KU Leuven)
Prof. dr. Jantine Spilt is werkzaam bij de onderzoekseenheid School Psychologie en Ontwikkeling in Context van de Faculteit Psychologie en Pedagogiek van de KU Leuven. Ze doet onderzoek naar de sociaal-emotionele en schoolse ontwikkeling van (jonge) kinderen en richt zich daarbinnen op de rol van kwaliteitsvolle interacties tussen (kleuter)leerkrachten en leerlingen. Zij is promotor van verschillen doctoraatsprojecten gericht op de professionalisering van leerkrachten op vlak leerkracht-kind interacties in de domeinen taal en executieve functies. Dit combineert ze met aandacht voor individuele verschillen tussen leerlingen en met aandacht voor de interpersoonlijke relatie tussen leraar en leerling. Ze geeft onderwijs over school- en ontwikkelingspsychologie aan de KU Leuven.
Jantine Spilt was promotor van dit project.
Helena Taelman (Odisee)
Dr. Helena Taelman is docent en onderzoeker aan hogeschool Odisee in de opleiding kleuteronderwijs. Op de blog kleutergewijs schrijft zij over internationaal onderzoek naar taalstimulering en maakt ze daarbij de brug naar de Vlaamse praktijk. Verder is ze betrokken in diverse praktijkgerichte onderzoeksprojecten over kleuteronderwijs, taal en geletterdheid. Helena Taelman coördineert samen met haar collega Lieve Van Severen het Onderzoekscentrum De Taalbouwers van Odisee.
Helena was promotor-coördinator. Ze werkte mee aan het onderzoek en de valorisatie en was eerste auteur van de inspiratiegids taal.
Sarah Thys (Arteveldehogeschool)
Dr. Sarah Thys is onderzoeker, docent en stagebegeleider aan de Arteveldehogeschool. Als onderzoeker is ze betrokken bij verschillende projecten binnen het thema brede school en bij Teacher Tapp Vlaanderen. Voor haar opdracht bij Arteveldehogeschool was ze aan de Universiteit Gent betrokken in een SBO-project over ongelijkheid in de overgang van basis naar secundair onderwijs (genaamd Transbaso). Als docent gaf ze les in het vak Global Awareness, waar thema’s als sociale ongelijkheid in het onderwijs en duurzaamheidseducatie aan bod komen.
Sarah Thys werkte mee aan het onderzoek en de valorisatie.
Bénédicte Vanblaere (Arteveldehogeschool)
Dr. Bénédicte Vanblaere is docent en onderzoeker in de educatieve bacheloropleiding kleuteronderwijs en promotor van de thematische lijn 'Samen leren en school ontwikkelen' aan Arteveldehogeschool Gent. Zij doet momenteel onderzoek naar professionele ontwikkeling van leraren, teamteaching en processen van schoolontwikkeling. Daarnaast was zij projectleider van het Vlaanderenbrede netwerk Kleine Kinderen Grote Kansen.
Bénédicte Vanblaere was promotor van dit project.
Pieter Verachtert (Thomas More)
Pieter heeft ruim 20 jaar ervaring met beleids- en praktijkgericht onderwijsonderzoek, maar stond tussen alle onderzoekswerk door ook enkele jaren met zijn twee voeten in de onderwijspraktijk. Hij deed o.m. onderzoek naar kenmerken van effectieve scholen en leraren, schoolloopbanen van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, cognitief sterke leerlingen en leermiddelen. Ruim vijf jaar lang was hij zorgcoördinator en zorgleerkracht in een kleine Vlaamse basisschool. Vandaag staat hij aan het hoofd van het onderzoeksteam van het expertisecentrum Onderwijs en Leren en (bege)leidt hij verschillende onderzoeksprojecten rond didactiek, curriculum en lerarenprofessionalisering.
Pieter Verachtert was promotor van dit project.